W roku jubileuszowym, dwusetnych urodzin Stanisława Moniuszki, Międzynarodowy Festiwal Poloneza odbył się już po raz piętnasty w sobotę, 25 maja 2019 w liczącym ok. 50 tyś. mieszkańców mieście Słonim na Białorusi.

Coroczny Festiwal Poloneza w Słonimiu odbywa się z inicjatywy Leonardy Rewkowskiej - honorowej Prezes Słonimskiego Oddziału Związku Polaków na Białorusi, Zasłużonej dla Kultury Polskiej. Festiwal to wyjątkowe święto polskiej kultury i tradycji polskich, odbywający się w Słonimiu, mieście Michała Kazimierza Ogińskiego - hetmana Wielkiego Księstwa Litewskiego, kompozytora i inicjatora budowy kanału łączącego dopływy Niemna i Prypeci. Pierwszy Festiwal Poloneza Słonimski Rejonowy Oddział Związku Polaków na Białorusi przeprowadził 21 maja 2005 roku. W ciągu minionych 14 lat Słonim podczas Festiwalu odwiedziło 280 zespołów. W roku jubileuszowym - 2019 było ich aż 37 – chorów, kapel i zespołów tanecznych z Białorusi, Litwy, Polski i Niemiec. Polski Zespół Folklorystyczny POLONEZ z Darmstadt wystąpił wspólnie z Harcerskim Zespołem Pieśni i Tańca DZIECI PŁOCKA, z polskiego, partnerskiego miasta Darmstadt, Płocka, prezentując poloneza w układzie na cztery pary. Choreografia autorstwa Zenony Choderny-Loew i jej wspólne, sceniczne wykonanie przez oba zespoły z Polski i Niemiec zdobyła uznanie wśród festiwalowego jury zwieńczone przyznanym drugim miejscem w kategorii zespołów tanecznych.

Kolejne dni na Białorusi spędziliśmy na zwiedzaniu miasta Słonim oraz stolicy kraju – dwumilionowego Mińska, do którego przylecieliśmy z Frankfurtu nad Menem samolotem, w ten sposób – przekraczając granicę w porcie lotniczym w Mińsku, unikaliśmy konieczności posiadania wizy na pobyt na Białorusi. Ciekawym doświadczeniem była dla nas podróż białoruskimi drogami i autostradami wynajętym na lotnisku samochodem – drogi zaskoczyły nas swoją bardzo dobrą jakością, przy czym na odcinku ponad 200 km, nie natknęliśmy się na żadne roboty drogowe, a natężenie ruchu było bardzo niewielkie i wszystko byłoby pięknie gdyby nie te ograniczenia prędkości i wszędobylskie radary...Wyzwaniem samym w sobie, było też zatankowanie samochodu „do pełna” – musieliśmy z góry zadeklarować ile paliwa potrzebujemy i oczywiście najpierw za nie zapłacić a dopiero potem wlać do baku, przy czym wyjaśniono nam tą procedurę…perfekcyjnym angielskim. Wszystkie kontakty i spotkania z miejscowymi ludźmi cechowała ogromna ilość życzliwości.

W Słonimiu, w bezpośrednim sąsiedztwie mogliśmy zobaczyć cerkiew prawosławną, kościół katolicki i żydowską synagogę, popadającą niestety obecnie w ruinę. Na cerkiew wskazuje wyciągniętą ręką posąg Lenina, dyskretnie obserwowany przez milicję z zaparkowanego za rogiem samochodu, w pobliżu znajduje się też czołg z drugiej wojny światowej ustawiony na cokole w hołdzie wyzwoleńczej Armii Radzieckiej. W mieście czas płynie jakby trochę wolniej, jest cicho i czysto, do rzadkości należą komercyjne reklamy i warto pamiętać, że na drugą stronę ulicy przechodzimy zawsze wyłącznie po przejściach dla pieszych.

Stolicę Białorusi, Mińsk zwiedziliśmy wraz z niemieckojęzyczną przewodniczką, która opanowała ten język do perfekcji a wychodząc naprzeciw naszym oczekiwaniom oprowadziła nas polskimi śladami po tym mieście: pomnik Mickiewicza, ławeczka Ogińskiego, pomnik Moniuszki, gimnazjum, do którego uczęszczał i tablica przed domem w którym mieszkał, opera, w której prezentował swoją twórczość, polski Kościół św. Szymona i św. Heleny – to tylko niektóre z licznych miejsc jakie odwiedziliśmy podczas trzygodzinnej wycieczki. Serdecznie polecamy!

Bez problemów mogliśmy też oddać głos w Ambasadzie w Mińsku w odbywających się tego dnia wyborach do Parlamentu Europejskiego, choć trzeba przyznać że głosowanie w takim kraju w takich wyborach wydało nam się szczególnie ważne. Pobyt na Białorusi był dla nas swego rodzaju nostalgiczna wycieczką do przeszłości, przypominającą nam nieco Polskę kilkanaście lat temu, gdy z niej wyjeżdżaliśmy i uświadamiającą nam w jak dobrych warunkach żyjemy obecnie w Unii Europejskiej.

www.polonez-darmstadt.de

0000-00-00
Item Title of Your event

Newsletter

PORTA POLONICA

POLONIA - MEDIA

KWARTALNIK  POLONIJNY

Wir verwenden Cookies für die Funktionen auf unserer Website und um die Erfahrung unserer Nutzer zu verbessern.